Vilken är det vanligaste frågan ni får på biblioteken?

Den frågan ställer någon till bibliotekarien Jenny Lind på DN. Hon svarar lite muntert att på första plats kommer frågan ‘Var är toaletten?’. Samma fråga återkommer även på plats två och tre. Fråga fyra är ‘ Var är Leif G W Perssons senaste bok’ och fråga fem ‘Var är toaletten?’. Frågor som dessa (två!) är inte så vanliga på gymnasiebiblioteket där jag jobbar. Här följer en 1-5-lista på de vanligaste frågorna jag får.
1. Kan jag få låna ett tangentbord?
2. Kan jag låna om den här boken?
3. Kan jag få låna ett tangentbord?
4. Kan jag få låna ett tangentbord?
5. Har du läst alla böcker här?

Till saken hör att vi sedan drygt en månad lånar ut tangentborden för att få bukt med det myckna (?) spelandet på datorerna i biblioteket. Och ja, biblioteket har blivit lugnare, eleverna har fått en bättre studiemiljö och vi bibliotekarier har fått bättre kontakt med eleverna då vi inte behöver tjata på dem hela tiden att lugna ner sig då de vinner något spel och bara måste jubla för att så många som möjligt ska höra… Och på sista frågan svarar jag nej. Hur skulle det se ut?! Men frågan får jag!

Kommentera

