[geim] av Anders De La Motte

Hade egentligen lånat hem den till maken men så föll det sig som så att jag hittade ett annat ex av [geim] under en kort hotellvistelse förra veckan och började läsa. Och fast blev jag. Det var ett tag sedan jag läste en deckare men nu var det så dags.

[geim] handlar om Henrik HP Pettersson. Han är en kille som skiter i det mesta. En dag hittar han en mobiltelefon som märkligt nog verkar veta den mesta om honom, och via den blir han inbjuden till en fascinerande ny upplevelse. Ett Alternate Reality Game som utspelar sig mitt i den intet ont anande Svennevärlden. Efter att han klarat inträdesprovet erbjuds han en rad olika uppdrag som alla filmas för att senare visas upp på en rankinglista och bedömas av ett slutet nätcommunity. I takt med att spänningen, belöningarna och inte minst creden från fansen växer tar HP allt större risker och snart är han beredd att göra nästan vad som helst för att få fortsätta spela. I boken får vi också lära känna polisinspektör Rebecca Normén som är HP:s motsats. Rebecca är anställd på Säpos livvaktsrotel och har järnkoll på sitt liv, ändå känner hon sig inte säker. Någon verkar veta lite väl mycket om hennes förflutna. Är det någon som leker med henne? Efterhand som Spelet triggas upp mer och mer närmar sig HP:s och Rebeccas världar oundvikligen varandra.

Boken är toppen! Rafflande fart från första början. Det man tror sig förstå ena stunden vänds upp och ner i nästa. Boken är spännande, välskriven och riktigt svår att lägga ifrån sig. Stundtals kommer jag att tänka på Stieg Larssons Milleniumtrilogi. Det roliga med denna spännande bok är att jag flera gånger kommer på mig själv med att sitta och le när jag läser för då och då beskrivs ett spännande avsnitt på det mest komiska sätt. Det är bra gjort! För mig som brukar säga godnatt redan klockan tio måste ge boken ett riktigt bra betyg då den två kvällar i rad hållit mig vaken till drygt elva! Och nu är den läst. Vilken tur att [Buzz] finns att ta till!

2 thoughts on “[geim] av Anders De La Motte

Kommentera

