Hur får man en 18-åring att läsa?

I DN 21 november kan du läsa vad bibliotekarien Jenny Lindh på ett lite humoristiskt sätt svarar på Boksidorna. Jag tror faktiskt det ligger lite i vad hon säger. Se till att göra böckerna till något spännande, något som lockar. Minns fortfarande hur det kändes på högstadiet när vi skulle läsa Herr Arnes Penningar… Jag kom aldrig längre än till sidan 10 och jag har fortfarande inte lockats att läsa den. Det tar emot. Så himla dumt!

Böcker idag konkurrerar med så mycket annat här i vår numera digitala värld. Många ungdomar har en idé om att böcker är något torrt, det är inte coolt att läsa. För mig som förälder och gymnasiebibliotekarie finns utmaningen både hemma och på jobbet. Min son uttryckte det som att ”jag är ingen bokkille” på förra utvecklingssamtalet i skolan. En elev sade för några år sedan när hon kom in på biblioteket ”usch, här luktar det böcker!” och försvann ut. Jag kan inte frälsa alla men varje elev som får (enligt sig själv) rätt bok i sin hand är en framgång. Min övertygelse är att det är bättre att läsa vad som helst än inget alls.

Kommentera

