Jag, en läsare

Enligt O hade för ett tag sedan en enkät om hur hon är som läsare. Lånar den. Här är mina svar.

  • Snabb eller långsam? Oftast långsam, men det beror mycket på vilken bok jag läser.
  • Läser alla ord eller skummar en del? Läser alla ord.
  • Gillar långa beskrivningar eller hoppar över det som inte för historien framåt? Gillar oftast långa beskrivningar, men det finns en gräns…
  • Kommer ihåg detaljer eller kommer ihåg i stora drag? Kommer ihåg i stora drag.
  • Undviker tjocka böcker eller läser gärna tegelstenar? Hellre två korta än en tegelsten.
  • Tycker om tunna böcker eller tycker att tunna böcker ofta saknar något? Tunna böcker kan ge en större läsupplevelse än tjocka.
  • Idealboken är på mindre än 400 sidor eller idealboken är på mer än 400 sidor? Mindre!
  • Tjuvkikar på slutet eller läser aldrig slutet förrän boken är just slut? Nej fy, inte tjuvkika!
  • Väljer efter omslag eller skiter fullständigt i ytan? Det varierar, men oftast får baksidan bestämma.
  • Läser baksidestexter eller undviker baksidestexter? Läser alltid baksidestexterna.
  • Väljer boken efter rekommendation eller vill helst välja själv? Väljer oftast själv.
  • Rekommenderar ofta böcker till andra eller rekommenderar sällan böcker? Jag rekommenderar böcker dagligen!
  • Hör det jag läser i huvudet eller hör aldrig det jag läser? Tror inte jag hör något, kanske ibland om det är något riktigt bra.
  • Gillar ljudböcker eller gillar inte ljudböcker? Antagligen inte, men har inte testat, på grund av att det inte lockar.
  • Läser främst böcker i en genre eller gillar att variera min läsning? Variation, man vet aldrig vad som väntar!
  • Läser alltid på svenska eller läser på flera språk? 99% på svenska, 1% på danska.
  • Är bra på att komma ihåg böcker jag läst eller glömmer lätt bort både titlar och författare? Minns relativt bra vilka böcker jag plöjt, men visst finns det luckor.
  • Skriver upp det jag läser eller skriver inte upp det jag läser? Med hjälp av bloggen bokförs läsningen.
  • Läser varje dag eller läser mer sällan? Nästan varje dag.
  • Tycker att läsning är avslappnande eller tycker att läsning är ansträngande? Avslappnande, så klart!

Kommentera

