Att få en bok att växa

Jag var, precis som en hel del andra, bland andra Enligt O, i Göteborg i oktober och lyssnade på Aidan Chambers som talade om läsning och boksamtal. När det gäller boksamtalet hade han hjälp av Katarina Kuick som genomförde ett boksamtal med oss åhörare. En mycket intressant eftermiddag.

Just boksamtalet med Katarina gick till så att hon läste en barnbok som i alla fall jag inte tyckte så värst mycket om till en början. När Katarina  började själva boksamtalet utifrån Chambers tänk

… om det var något speciellt vi gillade i boken?
… om det var något vi inte gillade?
… om det var något vi inte förstod eller tyckte var svårt? Om vi hade några ”frågetecken”?
… om vi lade märke till några mönster eller kopplingar i boken?

fick jag helt andra tankar kring bokens innehåll. Många tankar luftades i publiken och boken växte i mina ögon.Jag slogs av vilken kraft samtalet kring boken har. Att det är så viktigt att få prata om det man läst. Att tillsammans med andra dela samma läsupplevelse men kanske med olika åsikter. Jag är övertygad om att när jag läst en bok jag inte gillat så värst mycket kan den mycket väl ”bli bättre” av att jag diskuterar dem med någon, oavsett vad denna personen tyckt om boken.

Hos Enligt O slog föreläsningen an en tanke om hur hon är som läsare, det resulterade i enkät. Mina svar på den kommer inom kort.

Kommentera

