De litterära sällskapens samarbetsnämnd

Håller fortfarande på att läsa senaste numret av Vi läser. Vilket också betyder att jag inte läst så mycket annat den sista veckan. Längtar till jullovet något enormt. Då skall det läsas! I och med att jag jobbar i skolans värld har jag förmånen att ha en uppehållstjänst vilket ger mig hela 18 dagars ledighet i jul. Det skall bli så skönt!

Men, åter till De litterära sällskapens samarbetsnämnd också kallad DELS. Vi läser nummer 6/2011 innehåller en artikel om Sällskapet för Ester Ringnér-Lundgren, författaren som skrev Lotta-böckerna på B. Wahlströms förlag. Ringnér-Lundgren kallade sig då Merri Wik. Men nu skall detta inte handla om Lotta och sällskapet utan om några andra litterära sällskap i vårt land.

Min pappa är med i Saljesällskapet. Sven Edvin, som han hette i förnamn skrev om bondesamhället som många bara någon generation tillbaka tillhörde. När jag läser om Saljesällskapet och författaren själv så förstår jag min pappas vurm för denne man och hans titlar. En längtan till den tid som en gång fanns, långt bort från dagens stress. Saljesällskapet var med på Bokmässan i september och där köpte jag min första Salje, På dessa skuldror. Ännu inte läst dock.

Nästa sällskap som känns intressant är Birger Sjöberg-sällskapet. Varför då, kanske ni undrar. Jo, han är född i Vänersborg, där jag bor. Huset han föddes i 1885 finns kvar och fungerar som boningshus än idag. På mitt jobb, Birger Sjöberggymnasiet (såklart!) firade vi hans födelsedag förra året och troligen gör vi det igen i år. Sjätte december smäller det!

Kolla gärna DELS sida för vilka fler litterära sällskap vi har i Sverige. Kanske dags att gå med i något intressant? Eller finns inte din favoritförfattare med? Vill du starta upp ett sällskap tipsar Vi läser om hur du gör…

1. Välj en författare, personen måste vara avliden. Kontakta DELS för att få det godkänt.
2. Kartlägg vad som finns bevarat, saker, platser, barndomshem. Lever någon släkting  som vill bidra med information om författaren?
3. Fixa en hemsida. Är författaren stor även utomlands är det läge att även erbjuda sidan på engelska.
4. Planera ett möte med intresserade. Kanske i författarens hemstad eller i någon miljö denne använt i sina böcker.
5. Slå fast formalia, ert sällskap ska vara demokratiskt styrt och öppet för alla. Ju fler desto roligare!

Lycka till!

 

Kommentera

