Anna och Mats bor inte här längre av Helena von Zweigbergk

Bara titeln ger mig ont i magen. Har haft boken liggande på sängbordet ett antal veckor utan att förmå mig att börja läsa. Men så igår kom jag igång och har redan plöjt drygt hälften. Det som gjort att jag inte valt denna bok förrän nu är bland annat att jag alldeles nyligen fått reda på att två par i vår vänskapskrets kommer att gå skilda vägar och i båda fallen finns barn med i bilden. Sedan är det inget som säger att våra vänner får det just så här, men usch, mitt hjärta får ont!

Det börjar med att Anna och Mats håller på att få ordning på sina nya lägenheter. Skilsmässopapper skrivs på och de skall försöka börja lev sina nya liv, ena veckan själva, andra veckan tillsammans med barnen. Och det är inte lätt. Både Anna och Mats är trasiga av det de gått igenom, ingen av dem verkar ha börjat bearbeta skilsmässan ännu. Det känns som det kommer att ta tid. I och med att de har fullt upp med sig själva och sina respektive känslor känner de sig också otillräckliga när det gäller barnen vilket är fullt förståeligt.

Boken är än så länge riktigt bra på något jobbigt sätt. Zweigbergk kan beskriva de där känslorna (inbillar jag mig) och både Anna och Mats får man lära känna på ett så bra sätt att det känns trovärdigt, utan att jag har något facit. Jag ser fram emot resten av boken och håller tummarna för att Anna och Mats kommer vidare med sina liv. Återkommer med en helhetsrecension inom kort.

Inser att det snart är dags att läsa Ur vulkanens mun, vilken handlar om Anna och Mats och barnen tre år tidigare. Det har visst börjat knaka i förhållandet redan då.

 

 

4 thoughts on “Anna och Mats bor inte här längre av Helena von Zweigbergk

  1. Be dina vänner som ska gå isär att läsa boken. Det kanske ger några tankeställare innan allt drar igång, alla val tas.. Sen rekommenderar jag fredagsmys om man orkar, BARA för barnens skull, det har hjälpt våra barn en hel del gissar jag. Vi träffades varannan fredag, åt och såg på film med chips och godis. Guldtillfällen för barnen att få ha mamma och pappa samtidigt hos sig som ”alla andra”. /kram

  2. Ping: Anna och Mats… – Helena von Sweigbergk « Den var bra

  3. Ping: Bokslut 2011 | Den var bra

Kommentera

