Drottningen vänder blad – Alan Bennett

För ett år sedan var Sveriges kung på berget här i Vargön och önskade vända blad när han som traditionen bjuder var på jakt efter skogens konung. Det var dock vår kung som då var den jagade. Av journalisterna. Boken Carl XVI Gustaf, den motvillige monarken har jag dock inte läst, däremot Bennetts Drottningen vänder blad och i detta fall är det inte drottning Silvia vi talar om utan hennes motsvarighet i England, dock i uppdiktad form.

Baksidesläsning: Om det inte varit för de olydiga hundarna så skulle den engelska drottningen förmodligen aldrig ha upptäckt bokbussen. Hon stiger på bokbussen för att be om ursäkt för sin skällande hund och av artighet lånar hon en av böckerna från hyllorna. Det visar sig dock vara en omåttligt torr och tråkig roman, men drottningen läser pliktskyldigt ut den, lämnar tillbaka den och återvänder till slottet med en ny bok i väskan. Den här gången får bokvalet förödande konsekvenser. Boken i fråga väcker nämligen Hennes Majestäts passion för läsning. En passion som växer sig så stark att hennes officiella plikter snart blir lidande. Och medan drottningen förlustar sig med världslitteraturen så konspirerar hennes undersåtar om hur Hennes Majestäts litterära utsvävningar ska få ett slut.

Boken är på cirka 120 sidor, full av värme och mänsklighet. Bennett skriver på ett lustigt sätt som gör att jag småler mest hela tiden. Jag ser berättelsen framför mig så klart, så skulle den filmatiseras är jag rädd att jag skulle bli besviken, jag har ju redan sett filmen! Boken innehåller också många läsvärda meningar som blir till citat eller utdrag jag sparar för framtiden men ett bjuder jag på här:

”Om någon hade frågat henne huruvida läsningen hade berikat hennes liv skulle hon ha varit tvungen att svara ‘ ja, utan tvivel’ , men hon skulle också – med samma visshet – tillägga att böckerna samtidigt hade tömt hennes liv på allt vad mål och mening hette. En gång i tiden hade hon varit en självsäker, målmedveten kvinna som visste sin plikt och var helt inställd på att uppfylla den så länge hon kunde. Numera kände hon sig alltför ofta tvehågsen. Att läsa var inte att handla, det var det ständigt återkommande problemet. Och hur gammal hon än var, så var hon ändå en handlingens kvinna. Hon tände ljuset igen, tog sin anteckningsbok och skrev ‘Man tecknar inte ned sitt liv i sina böcker. Man hittar det där.’ Sedan somnade hon.” (sidan 104-105 i mitt ex)

Boken är läsvärd och ger ett bestående intryck. Det är så lätt att ha fördomar om människor man inte känner.

5 thoughts on “Drottningen vänder blad – Alan Bennett

  1. Ping: Bokslut 2011 | Den var bra

Kommentera

