Drouggewennstamsveland

Drougge, Sveland och Wennstam


I en av de gamla Vi läser jag hittade igår finns en intervju med de tre författarna. Ingressen låter så här: ”De är förbannade, politiskt medvetna och inte rädda för att ta en fight.” Så fort en ny bok ges ut med någon av dem som avsändare blir det diskussioner, för och emot, bra eller dåligt. Ingen verkar bli oberörd av det de skriver. Jag kommer i detta inlägg inte att gå in i någon diskussion huruvida jag håller med eller inte. När jag läst deras böcker har jag läst dem som ”vanlig” skönlitteratur och inte ett inlägg i någon debatt.

Vi börjar med Drougges böcker. Om jag minns rätt har jag läst Jag, jag, jag!, Andra sidan Alex, Lutherska badet samt Boven i mitt drama kallas kärlek. Lutherska badet är den jag gillade bäst. Det känns som att huvudpersonen kommer till ro med sitt liv och hittar sig själv. En bok som följer med.

Av Maria Sveland har jag ännu bara läst Bitterfittan. Jag kan bli lite sur (oops! nu blir det en åsikt i debatten…) på att tjejen i boken, och ibland andra tjejer, ”hjälper till” att bli det där offret, den där bitterfittan. Boken var helt okej då jag läste den men känner att det är en bok jag skulle behöva läsa om, med andra glasögon än de skönlitterära. Boken Att springa köpte jag in till jobbet i somras, kanske dags att läsa den också.

När jag läser vad Att springa handlar om tänker jag att det till viss del rör det Katarina Wennstam skriver om i sina böcker Smuts, Dödergök och Alfahannen. Dessa tre läste jag för några år sedan. Smuts tar upp sexköp och trafficking, Dödergök handlar om hedersvåld och våld inom äktenskapet medan Alfahannen handlar om män som tror de äger kvinnor. Egentligen samma problematik i alla Wennstams titlar men böckerna tar sig uttryck på olika sätt.

Intressant är det, det de skriver om. De ger mig något att fundera på. Ingen av dessa titlar kunde jag bara lägga ifrån mig när jag läst klart. De lever kvar i ens medvetande, påminner en om livet, ens egen vilja och möjlighet till förändring, förbättring eller kanske bara förvirring. Något säger de i alla fall mig, annars hade jag glömt vad de handlade om för länge sedan. Vad tycker du? Har du läst någon av dessa titlar?

Kommentera

