Böcker jag önskar jag ännu inte läst

Enligt O och Anita bloggade i veckan om böcker de önskat de haft kvar att läsa eller om man så vill böcker man önskat man kunde få läsa för första gången igen. De har gjort varsin lista på tio böcker. Jag börjar här med fem titlar jag skulle vilja sätta tänderna i för första gången då de var bra men troligen inte blir bättre av att läsas en andra gång. En omläsning behöver ju inte betyda att boken på något sätt blir bättre, men inte sämre för den delen heller.

1. Stieg Larssons Millenniumtrilogi. Spännande, men nu vet jag ju hur det går så det får vara. Men de få veckor det tog att plöja dessa var underbara, det gick bara inte att sluta läsa.

2. Jean Websters Pappa Långben. Om flickan Judy som bott på barnhem hela sitt liv. Någon hon inte känner betalar för hennes uppehälle och studier, det enda motkravet är att hon skriver brev till denne person om hur hon har det på skolan. Läste denna bok när jag var 13-14 år om jag inte minns helt fel. Har försökt läsa om men den där känslan infinner sig inte riktigt.

3. Alla har ett hungrigt hjärta av Björn Sortland. Fin!

4. Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött av Alex Schulman. En vacker kärlekshistoria men den blir nog inte vackrare än så.

5. Och så min favorit, Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Skulle jag vilja ha framför mig, oläst. Skall läsa om den under jullovet då vi skall diskutera den i läsecirkeln i januari. Jag hoppas den är lika bra då som den var när jag läste den första gången. Tråkigt vore det annars.

5 thoughts on “Böcker jag önskar jag ännu inte läst

  1. Det här är en riktigt mysig idé. Jag skulle gärna ha Igelkotten framför mig, den var bra. Björn Sortland har jag inte läst. tack för tipset!

  2. Jag älskade också Millenniumtrilogin och den har sin givna plats i min bokhylla vilket innebär att jag ska läsa om den någon gång i framtiden.

    Igelkottens elegans har jag läst massor om men än står den oläst i bokhyllan men dess tid kommer var så säker …

  3. Ping: Favoriten som föll | Den var bra

Kommentera

