Bokmässeblandning

Oj, så var jag hemma i soffan efter en lång dag på bokmässan. Idag hade jag med mig ena sonen så det var fokus barnböcker och annat han ville kolla på. Men jag hann dock med att kolla på lite av eget intresse. Vi lyssnade också på lite olika föredrag/intervjuer i montrarna. Magnus Uggla körde live i Sveriges Radio och där fastnade vi en stund, inte ens nioåringen ville gå vidare och när Nina Hagen intervjuades av Uggla blev vi kvar en stund till. Uppe vid ”kokboksavdelningen” vilade vi våra fötter en stund och lyssnade på när Emma Hamberg med kollega intervjuades angående sin bok Fredagsmys. Och så var det mängder av nya intryck och en del återseenden av före detta kollegor och BHS-vänner. Alltid trevligt!

Med hem i ryggsäcken följde dessa böcker med

På dessa skuldror av Sven Edvin Salje. Jag har inte läst något av honom men min pappa är med i Salje-sällskapet så jag fastnade i deras monter en liten stund språkandes med en entusiast.

Baka färskt bröd – Skapa nybakat bröd i ditt eget kök med perfekt resultat. Jag är svag för receptböcker och allra helst brödrecept. Så nu skall det bakas!

I en bokhandelsmonter sålde de tre pocket för 99. Minns inte vilken monter just nu… Där blev det en favorit i repris, Igelkottens elegans av Muriel Barbery. Har startat upp en läsecirkel med goda vänner och vi skall läsa denna. Så nu har jag ett ex jag kan anteckna i precis så mycket jag vill! Andra pocketboken hade jag inte hört om förrän nu i veckan då en kollega på jobbet frågade om vi hade den och det hade vi inte. Men nu är jag stolt ägare till den och boken i fråga heter  Norrlands svårmod och är skriven av Therése Söderlind och handlar om ett barns försvinnande och hur familjen hanterar detta. Den tredje och sista pocketboken är Anton Marklunds Djurvänner och den skall handla om en autistisk sjuttonåring och hans liv. De två sista inköpen får jag lov att återkomma till när de är lästa. Igelkottens elegans återkommer jag kanske till också, den är bara så bra!

Sista inköpet fick vi leta en stund efter. Min kusins fru, Petra Jankov Picha har, tillsammans med Karin Berg, skrivit en liten bok de kallar Konsten att bokblogga. Vi hittade Petra i rum R3 där bokbloggarna höll hus. På söndag eftermiddag pratar Petra om att bokblogga. Då ses vi kanske där? Jag kommer dit. Det blir premiär att åka till bokmässan två gånger samma år. Men är man boknörd så är man!

One thought on “Bokmässeblandning

  1. Ping: Bokslut 2011 | Den var bra

Kommentera

