Förvirringen är total!

I natt när vi kom hem efter en relativt lugn och trevlig kräftskiva hos goda vänner läste jag ut boken Den drunknade av Therese Bohman. Jag hade bara ett tiotal sidor kvar i denna enligt mig lite udda bok. Jag är inte helt på det klara vad meningen är med boken. Men behöver det finnas en mening med en bok?

Bak på boken går att läsa: Det är högsommar när Marina åker till Skåne för att hälsa på sin syster och hennes nye man Gabriel. Marina kan inte låta bli att känna en våldsam attraktion till Gabriel som hon uppfattar som besvarad. Samtidigt förstår hon att att det finns något som systern vill berätta. I den tryckande värmen vid det gamla huset spelar Marina och Gabriel ett farligt spel som riskerar att få ödesdigra konsekvenser.

Boken handlar om så mycket mer än så tycker jag. Det handlar om psykiskt sjuka människor, sårade människor, osynliga människor, allt på en och samma gång. Det handlar om livet, det liv som man i ena stunden önskar vara med i men i andra  vill ta ett steg bort från. Det är svart.

Jag vet inte vad jag tycker om boken egentligen. Jag hade lätt kunnat lägga bort den efter trettio-fyrtio sidor men något höll mig kvar, men nu när boken är utläst vet jag fortfarande inte vad. Det lämnade mig inte oberörd, men vad var det som berördes? Jag tar med mig boken några dagar framöver så får vi se om det klarnar. Har du läst den? Om ja, vad tyckte du? Och behöver det finnas någon mening med varje bok?

Kommentera

