Ledig lördag

Äntligen har jag läst en hel bok! Efter semestern har jag haft svårt att få ro till läsning. Så var också farhågorna strax före återgång till jobbet efter en lång semester. Jag har påbörjat en massa böcker men inte haft tillräckligt med tid att komma in i dem, men nu så, äntligen!

Boken i fråga är PC Jersilds Ledig lördag. Den gavs ut 1963 och handlar om Örjan Collers som är på väg hem från en firmafest. På tunnelbanan får han följe med Anita, ny kontorist på företaget. Collers är gift men har under kvällen funderat på om en närmare bekantskap med Anita skulle vara något att satsa på. Tillfället kommer när han minst anar det. Det visar sig att tunnelbanetåget släpper all kontakt med tidtabellen och under en veckas färd blir de lämnade åt varandra i Stockholms underjord.

På Albert Bonniers Förlag går att läsa om Jersilds författarskap ”PC Jersild är lyhörd för det vardagliga och banala i mänskliga genomsnittssituationer, men det finns alltid en annan dimension i det han skriver. Det triviala kontrasteras mot eller glider osökt över i det fantastiska…”

För mig får boken godkänt. Jag är inte jätteförtjust i böcker som hamnar för långt ifrån verkligheten så den är ett gränsfall. Men någonstans tror jag att många människor har tankar, önskningar, funderingar kring lite mer övernaturliga händelser, allt för att få lite piff på den annars ibland kanske grå vardagen. Boken slutar tyvärr lite abrupt tycker jag, hade velat velat följa Collers och Anita några dagar till. Men det får bli att läsa en annan bok av Jersild istället, Fem hjärtan i en tändsticksask ligger bra till. Den fick jag och mina klasskamrater 1990 när vi snart skulle ta studenten. En gåva från någon, kanske något läsfrämjande, jag minns inte riktigt.

Kommentera

