Mitt i hjärtat

image

Min mor har varit hos oss några dagar och sett till barnen då vi varit i Danmark en kort tur. Självklart vet hon att jag läser en hel del böcker så hon hade med sig några boktips och jag valde att låna två av dem.

Den jag började med är Maria Scherers Mitt i hjärtat. Boken handlar om Erica som precis skall fylla fyrtio. Hon arbetar som psykolog och författare. Hon är gift med Mattias. En händelse gör att hon flyr sin vardag som börjat bli allt mer kylig bland annat på grund av deras svårigheter att bli med barn. Under denna flykt/resa träffar hon 22-årige Tom och hennes liv vänds upp och ner. Vem är hon egentligen?

På baksidan av boken står det att författaren tar upp frågor som förbjuden kärlek, otrohet, ofrivllig barnlöshet och karriärens falska fasad. Det stämmer bra. Jag tycker att boken är en mysig, pirrig, kärleksfull och bestämd bok. Man måste vara obekväm ibland. Gillar boken rätt igenom, hade bara önskat att den slutat annorlunda, men den fastnar, mitt i hjärtat!

Nu är det dags att börja på boktips nummer två, Niceville av Kathryn Stockett. Har läst mycket gott om denna så förväntningarna är höga. Mor tyckte den var toppen! Men först skall jag sammanfatta min sommarläsning, njuter just nu semesterns sista dag!

Kommentera

