Tillträde till festen av Gunnel Beckman

Gallrade en massa böcker på jobbet innan semestern och en av våra förmåner som bibliotekarier får väl sägas vara ”första tjing” på de titlar som ska säljas. Så var fallet med denna bok och jag är glad jag lade beslag på boken i fråga.

Tillträde till festen handlar om gymnasisten Annika som precis fått reda på att hon lider av en obotlig sjukdom. Kring henne finns en mor, en pojkvän och några bekanta. För att få någon ordning på alla sina tankar tar hon sin tillflykt till en stuga hon och modern äger. Här skriver hon berättelsen. Man får läsa om roliga minnen från hennes barndom, funderingar och minnen från de få gånger hon träffade sin far, hennes tankar framöver, hur skall hennes mor och pojkvän ta beskedet att hon snart ska dö? Hon brottas med många frågor kring liv och död samtidigt som hon skall hitta sin identitet som tjej, kvinna.

”Jag ska aldrig få mer än den här lilla snutten till liv… Aldrig hinna bli riktigt fullvuxen… aldrig få bli något bra… uträtta något… göra något viktigt… aldrig få gå omkring med ett barn som växer i magen… aldrig få bli gammal tillsammans med någon jag älskar, aldrig få veta…” (s.25)

Denna bok skrevs redan 1969 men jag tycker den håller även idag. Problematiken finns utan tvivel.

Gunnel Beckman har skrivit många fler ungdomsböcker liknande denna där hon tar upp realistiska ungdomsfrågor och då främst kvinnofrågor. Dags att läsa några fler!

2 thoughts on “Tillträde till festen av Gunnel Beckman

  1. ”Tillträde till festen” (gallra den INTE, bokprata om den istället!) skrev jag om i min doktorsavhandling – den är fantastisk!

Kommentera

