Andra citatet

Läste Tedjezas bok Inte närmare än så för några dagar sen och det fanns även i denna bok några citat som jag tog med mig. Här kommer ett av dem.

Emma, huvudpersonen i boken, är hemma hos sin nya vän Katja. De är nog 13-14 år tror jag. De ligger bredvid varandra i Katjas säng.

”Efter en stund vred jag på nacken och såg på henne från sidan, men hennes ansikte avslöjade ingenting. Hon låg bara och stirrade upp i det smutsgula taket som om där fanns någonting viktigt att upptäcka.
– Känner du aldrig att du bara skulle vilja vara någon helt annan stans?
Hon svarade, fortfarande med blicken vänd mot taket.
– Alltid.” (s. 52)

Jag tror att de flesta under sin tonårstid kan längta bort, bort någon annanstans bara för att för en stund få vara någon annan, eller kanske för att få vara den man egentligen är?

Längtade du bort när du var tonåring?

Kommentera

