Tedjeza + Jedvik = Läsvärt!

Har på två dagar plöjt böckerna Inte närmare än så av Jenny Tedjeza samt Snart är jag borta skriven av Hanna Jedvik. Båda böckerna är skrivna för en yngre publik, jag tänker på ”mina” gymnasieelever. Jag tror också att man som förälder till ett barn en bit in i tonåren kan ha nytta av böckerna.

Inte närmare än så handlar om Emma som i början av boken återvänder till sin hemstad. Till största delen får man tillbakablickar från hennes barndom och hennes väg fram till idag. Livet är kantat av framsteg och motgångar men till slut hittar hon sig själv.

Jedviks Snart är jag borta har samma tema men här handlar det om två kompisar och deras höga berg och djupa dalar. På baksidan av denna bok går att läsa ”Om att längta bort, att längta efter att vara någon annan, om vänskap och kärlek, om snygga killar och såriga tjejer, om underbar musik och småstadstristess, om saker som känns, om saker som går sönder.” Detta skulle lika gärna kunna vara en baksidestext till Tedjezas bok.

Två utvecklingsromaner som jag kommer att rekommendera till eleverna när de kommer åter efter sommarlovet. Läs dem du också!

Kommentera

