Att vara missförstådd och utanför

Pauline Wågström har skrivit boken och självbiografin Om ett missfoster. Författaren har autism och selektiv mutism och i boken får vi följa henne under tonåren. I boken beskriver hon hur utsatt hon är, jämngamla som hånar, hatar, ser ner på henne, behandlar henne som luft mer eller mindre hela tiden. Om det var svårt att vara högstadietjej så blev det absolut inte enklare att passa in på gymnasiet. Hon har dock en bra och stödjande familj och en personlig assistent som finns för henne. Jag blir beklämd när jag läser denna lilla bok men också glad när jag mot slutet ser att hon växt upp till en helt okej trygg ung vuxen trots den behandling hon fått av sina jämnåriga. Boken är skriven på ett ungdomligt språk som jag tror de flesta unga känner igen sig i. Bra Pauline att du skrev boken så andra kan få en inblick i hur det är att ha ett, i ditt fall två, funktionshinder! Bra också då jag tror att många kan få sig en tankeställare då det är alldeles för lätt att klanka ner på dem som inte är som alla andra. Men vem är normal? Och vad är normalt?

5 thoughts on “Att vara missförstådd och utanför

  1. jag förstår verkligen inte hur man kan gilla den här boken. Jag tycker ärligt talat att den är urusel. Maken till bitter person får man faktiskt ta och leta efter.

Kommentera

