Citat 1

Ibland när jag läser skriver jag av en mening eller ett textavsnitt som säger mig något speciellt, väcker en tanke eller känsla eller bara är värd att spara. Jag tänker från och med nu då och då dela med mig av dessa. Det första citatet kommer från Muriel Barberys Igelkottens elegans där portvakten Renée Michel på sidan 124 säger:

”När jag känner mig orolig drar jag mig undan. Resa bort behöver jag inte, utan det räcker gott att förflytta sig i fantasin och minnas alla läsupplevelser jag har haft. Finns det någon skönare avkoppling, något mer underhållande sällskap, något saligare rus än litteraturen?”

Härligt! Tilläggas skall att detta är en av mina favoritböcker och det finns många fler bra citat att återkomma till.

One thought on “Citat 1

Kommentera

