Danska topplistan!

Tittade in på Kalundborgs bokhandel en svæng igår. Upp med mobilen och fota før att få med mig lite att skriva om! Skriva ja, sitter vid sværfars dator så det blir lite dansk influens på flera sætt…

De fyra førsta bøckerna på bokhandelns topplista ær som føljer:

Tusinfryd av Kristina Ohlsson, Under kuplen av Stephen King, Korståg av Robyn Young och som fyra Corpus Delicti av Elias Palm. Tusinfryd finns med titeln Tusenskønor på svenska. Boken Under kuplen kan jag inte hitta på svenska, men på engelska heter den Under the Dome. De sista två har samma titel på svenska. Jag har inte læst någon av dem æn, vi får se hur det blir med det.

Ytterligare några från børjan svenska titlar jag såg i hyllorna var Håkan Nessers Fluen og evigheden, Ormene på Carmine Street och En fortelling om hr. Roos. Før er som har koll på antingen danska språket eller på Nessers færfattarskap førstår vilka svenska titlar de motsvarar. Camilla Læckbergs Fyrmæstaren såg jag också och æven Lars Keplers Hypnotisøren och Paganinikontraktet hade en framtrædande plats.

En dansk førfattare som jag vill tipsa om ær Sara Blædel. Hon ær nu aktuell med boken Dødsenglen i Danmark. Den kommer nog snart på svenska. Under tiden kan jag tipsa om hennes tidigare bøcker som heter Pulver, Kalla mig prinsessa, Aldrig mera fri och Bara ett liv. Bøckerna som återfinns i deckargenren tar upp olika samhællsproblem, droger, hedersmord, trafficking och liknande. Læs mer om Sara Blædel hær!

Har tidigare førstått att danskarna lånar mycket av det som skrivs i Sverige men inte så mycket. Trevligt! Kænns som att det ær dags att gøra en djupdykning hemma før att se vilka danska førfattare som ær poppis i Sverige. Men det tar jag en annan dag!

Kommentera

