Norwegian Wood

Så var den läst. Hade önskat att den var några hundra sidor till… Den var bra! Jag talar om Norwegian Wood av Haruki Murakami.

En varm bok full med förvecklingar som ju är så vanligt i det vi kallar livet. Många ställen i boken hade jag om jag fått, markerat med penna då det är ord jag vill ta med mig. Ord som berör och som jag vill läsa och återkomma till flera gånger. I och med att boken är lånad får jag snällt skriva av dem så de kommer här.

Vid ett tillfälle talar Toro med sin älskades vän som försöker trösta honom då Naoko tagit sitt liv. Vännen Reiko säger ”Det finns ingen orsak att du ska behöva grubbla så mycket på allt. Gör inte det. Vi (friska som sjuka) är alla ofullkomliga människor som bor i en ofullkomlig värld. Det går inte att dra livets alla streck och grader med linjal och gradskiva. Och livet är inget som mekaniskt ger tydliga plus och minus som på kontoutdragen från banken.” Citatet återfinns på sidan 352 i mitt ex.

Lite senare i boken (s.357) funderar Toro över sin vän Kizukis självmord och säger ”Döden är inte en motpol till utan en del av livet.” Jag var på en föreläsning med en stressforskare för några år sedan och han började föreläsningen med att fråga vad det är i livet vi inte kan välja bort. Vi gissade på många för oss typiska svar utan att hitta rätt. Svaret? Döden. Många, även jag, tänker ofta på döden som något bortom livet men dessa två påståenden gör det tämligen svårt att hålla fast vid denna åsikt.

Denna vackra och enkla bok är så full av tankar! Har redan ställt mig på kö på fler av Murakamis titlar. Hoppas de håller samma klass, då kan de inte vara annat än bra! Toppenbra!

Och titeln kommer från The Beatles sång med samma namn. Lyssna och njut!

One thought on “Norwegian Wood

  1. Ping: Bokslut 2011 | Den var bra

Kommentera

