Här kommer facit till mina första meningar

Så, längre ner kan ni se vilka böcker mina första meningar hörde till. De som ni gissat rätt på är nummer

1. Anne Franks dagbok
4. Igelkottens elegans av Muriel Barbery
5. Geim av Anders de la Motte
6. Svinalängorna av Susanna Alakoski
7. Norwegian wood av Haruki Murakami

Någon chansade på att 2an var Anne på Grönkulla men det var fel tjej, jag sökte Judy Abbott. Jag tycker ni tillsammans gjort det bra, fem av tio rätt. Bra jobbat! Här kommer hela raddan med facit:

1.  ”Jag hoppas, att jag ska kunna anförtro dig allt, så som jag hittills aldrig har kunnat åt någon, och jag hoppas, att du kommer att bli ett stort stöd för mig.” Anne Franks dagbok

2. ”Första onsdagen i varje månad var en Absolut Gräslig Dag – en dag manmåste invänta med fasa, uthärda med mod och glömma fort.” Pappa Långben – Jean Webster

3.  ”Vi seglar ut från Vaxholm i en liten gul, fet plastbåt som Markus lånat.” En spricka i kristallen – Cecilia von Krusenstjerna

4.  ”Marx har förändrat min världsbild totalt, förklarade Antoine Pallières i morse, en ung man som i vanliga fall aldrig bevärdigar mig med ett ord.” Igelkottens elegans – Muriel Barbery

5. ”Texten dök för femtioelfte gången upp i displayen och för samma gång i ordningen klickade HP irriterat bort den.” Geim – Anders de la Motte

6.  ”Puti. Katten hette Puti. När vi ropade på henne över balkongräcket ändrades hennes namn till Tipu.” Svinalängorna – Susanna Alakoski

7.  ”Jag var trettiosju när det hände och satt ombord på en 747:a.” Norwegian Wood – Haruki Murakami

8.  ”Jag har gjort mitt bästa för att smälta in.” Världens lyckligaste folk. En bok om Danmark – Lena Sundström

9.  ”Mobiltelefonen summede i vindueskarmen.” Grønt Støv – Sara Blaedel (Pulver heter boken på svenska)

10.  ”Jag visas in i ett litet dystert rum och blir ombedd att sätta mig där och vänta.” Bumerang – Tatiana de Rosnay

Hör jag några ‘Jaha’ och ‘Just det’?!

2 thoughts on “Här kommer facit till mina första meningar

Kommentera

