Snusk – första berättelsen

Alan Bennetts bok Snusk – Två osedliga berättelser består av två berättelser Mrs Donaldson blommar upp samt Skyddandet av Mrs Forbes. Här kommer en kort kommentar på Mrs Donaldson blommar upp.

Mrs Donaldson är relativt nybliven änka. För att dryga ut pensionen arbetar hon på universitetssjukhuset som skådespelerska (vet inte vad det heter egentligen) då läkarstudenterna skall träna sig på patienternas låtsade åkommor. Mrs Donaldson har ändå svårt att få pengarna att räcka till så hon bestämmer sig för att hyra ut ett rum i huset till ett par. Vissa månader har de också svårt att få pengarna att räcka. Ett månadsslut frågar de om de kan få betala i natura… Så blir det och Mrs Donaldson får agera publik medan paret utför sin älskog. Detta inträffar några gånger men efter ett tag flyttar paret ut då de skall studera och arbeta vidare på annan ort. Mrs Donaldson bestämmer sig för att inte hyra ut fler gånger men en dag står ytterligare ett par utanför dörren och är intresserade av rummet. Det visar sig att de känner det första paret…

Jag vet inte vad jag hade förväntat mig egentligen. Den är lite smårolig. Jag undrar om detta händer i verkligheten eller om det bara är något som förekommer i folks fantasier. Berättelsen går snabbt att läsa, den är på dryga hundra sidor. Det roligaste/bästa är egentligen Mrs Donaldsons våndor inför att folk runt omkring henne skall förstå vad hon sysslar med. Jag känner igen Bennetts sätt att skriva på när jag jämför med hans Drottningen vänder blad som jag läste för ett tag sedan. Men drottningen vinner! Återstår att se om berättelse nummer två imponerar mer på mig.

Har du läst Bennett? Vad är din åsikt?

 

 

 

 

6 reaktioner på “Snusk – första berättelsen

  1. Drottningen vänder blad tycker jag var rikitigt charmig, bara tanken på bokbussen som svänger in på gårdsplanen och drottningens hundar studsar in…

  2. Sv: Vilken bok som står på tur eller den jag snart färdig med? Tänker mig den som står på tur då jag har bild på boken jag läser just nu i meny ramen. ;)

    Nej faktiskt jag har aldrig läst någon Bennett. Kanske något att lägga på ”att läsa” listan som bara blir längre och längre för var dag. :P

Kommentarer inaktiverade.