Dubbelexponering – Suzanna Dilber

Läste ut boken igår morse och känner mig nog fortfarande inte redo att skriva om mina intryck. Jag vill ändå inte vänta längre för lästa böcker är en färskvara för mig så jag gör ett försök nu i alla fall.

Jag klipper in bokens handling här, lånat från Forum Bokförlag. ”En gift tvåbarnsmor får veta att hennes man har bedragit henne i flera år med en mycket yngre kvinna. Livet som hon trodde var så stabilt tvärvänder, hon kraschlandar men försöker sedan få tillbaka kontrollen över tillvaron. Hon flyr långt bort från allt det välbekanta och hyr på ren impuls ett fallfärdigt hus på Gotland. Där kastar hon sig in i det praktiska arbete som krävs för att få huset beboeligt och avskärmar sig från människor, tankar och känslor. Det hade kunnat fungera – om det inte varit för de påträngande drömmarna.

Samtidigt har en ung skådespelerska sedan lång tid tillbaka ett förhållande med en äldre, gift man. Livet är en ständig väntan på någon som inte hör av sig, kanske hör av sig eller hör av sig alldeles för sällan. Ändå är han det enda som betyder något. Hon har slutat röra sig framåt och sitter fast i en omöjlig situation. Hon som aldrig skulle bli den andra kvinnan, han som snart skulle lämna sin fru, passionen som var för stark att stå emot. Men han gör aldrig sitt val och hon börjar förstå att det kanske är hon som måste välja, för sin egen skull.

Två kvinnor, två röster. Ur deras olika perspektiv skildras dramat i vardagen och hur hela livet kan förändras i ett slag. Dubbelexponering är en drabbande roman om vad kärlek är, eller inte är.”

Ja så långt är allt bra. Jag tänkte att jag efter att ha skrivit och publicerat detta inlägg skall surfa runt och läsa andras recensioner av denna bok. Orsaken är att jag inte riktigt förstår varför boken slutar som den gör. Lite längre ner kommer en liten spoiler men jag varnar innan om du vill förbli ovetande om slutet. Men vi börjar från början. Den gifta tvåbarnsmodern Josefin känner jag direkt  förtroende för. Hon reagerar som sig bör (tror jag) när hon får reda på att hennes man varit otrogen de senaste tre åren. När det visar sig att deras gemensamma vänner känner till makens romans blir Josefin helt galen. Och tur är väl det.

Parallellt med Josefins berättelse får vi följa Disa. Det är hon som är älskarinnan. Till en början i kortare kapitel, men senare i allt längre, får vi bekanta oss med hennes längtan efter kärlek och tvivel i att vara älskarinnan, den andra. När blir han hennes, på riktigt? Det är här jag börjar fundera på om jag missat något drastiskt under min läsning. Kvinnan i älskarinnerollen verkar helt plötsligt heta Ella. Eller är de två olika personer? Hmm, vad hände? Dilber låter Disa/Ella (?) få mer och mer plats i boken (mätt i antal sidor) vilket jag inte är så förtjust i, men jag kan förstå berättarknepet och titeln får sin förklaring. Josefin får mindre plats, men hon växer, psykiskt, trots det som skett mycket tack vare väninnan Mika som finns där i vått och torrt.

Min förvirring återstår dock. Läs inte detta avsnitt nu om du inte vill veta slutet, avslöjar det inte helt, men om du vill läsa boken vill du nog inte ha läst det här! Är det upplagt för en fortsättning i och med att de två kvinnorna träffas vid stranden? Blir de vänner? Kommer de att förstå att de har upplevt ”samma historia” fast från olika håll? Boken väcker många frågor som jag skulle vilja haft svar på. Kanske kommer en fortsättning, vad vet jag.

Sammanfattningsvis är det en helt okej bok. Den driver framåt och jag vill veta hur det fortsätter, det leder till att jag läser denna bok under ganska få dagar. Rusade jag igenom boken för fort, var det det som gjorde att jag missat något med Disa/Ella?  När jag läser en bok är ett mått på hur bra den är hur många citat jag skriver ner och sparar. I denna bok blev det inte ett enda. Det förvånar mig lite för den var i alla fall en trea på en femgradig skala. Jag tycker om att läsa om böcker som tar upp denna problematik. Skulle behöva diskutera den i den läsecirkel  eller med er bloggvänner. Har du läst Dubbelexponering? Vad tyckte du?

Dags att surfa runt och kolla hur andra bloggare och recensenter tänkt kring boken. Kanske blir jag klokare.

