Dash och Lilys utmaningsbok skriven av Cohn och Levithan

Från baksidan på boken ”Mellan de bekanta bokryggarna i favoritbokhandeln hittar Dash en röd anteckningsbok. Han öppnar den. Och sedan gör han precis vad den säger åt honom att göra.” Och det stämmer bra, men boken är så mycket mer. Dash är den ena huvudpersonen, Lily är den andra. Det är Lily, som indirekt sett till att anteckningsboken hamnat där den hamnat från första början. Boken är en härlig resa där de båda ungdomarna (vilken ålder har de egentligen?) utvecklas både var för sig och tillsammans. Boken är en berättelse om att hitta sig själv, sin identitet. Hur ser jag på mig själv? Vem är jag i andras ögon? Klart läsvärd! Att den utspelar sig i slutet av december gjorde inte saken sämre då jag läste den nu i julhelgen.

För det mesta när jag läser bra böcker är det vissa meningar eller kortare eller för delen också längre stycken som etsar sig fast. Detta hände även under läsningen av denna bok. Kanske blir de aningen lösryckta ur sitt sammanhang men de säger någon om temat i denna bok. Lily har en diskussion med sin äldre bror Langston om Dash och säger

” Tänk om vi bara slösar bort varandras tid?
Hur skulle du kunna veta det om du inte gör ett försök? Så citerade Langston poeten som han blivit uppkallad efter, Langston Hughes. ”En uppskjuten dröm är en förnekad dröm.” (s. 272 i mitt ex)

Det andra citatet jag väljer att ha med är kort och gott ”Det hänger på dig, inte på ödet.” (s.283 i mitt ex) Så sant som det är sagt!

På jobbet har vi de andra två böckerna av Cohn/Levithan, Nick och Noahs oändliga låtlista samt Naomi och Elys kyssförbudslista. Dags att låna med dem hem efter jullovet!

 

2 reaktioner på “Dash och Lilys utmaningsbok skriven av Cohn och Levithan

  1. Pingback: Bokslut 2011 | Den var bra

  2. Pingback: Bokslut 2011 | Den var bra

Kommentarer inaktiverade.