Anna och Mats… – Helena von Sweigbergk

Ja, så var den läst och den var så bra! Jag tycker att boken är en kärleksförklaring mitt i allt kaos som det nog innebär att gå igenom en skilsmässa. Jag började läsa boken för några få dagar sedan och har knappt kunnat lägga den ifrån mig. I början av boken är det mycket fokus på barnen i ”familjen” men efter cirka 2/3 får föräldrarna ta mer plats och det behöver dem. Hur hittar man sig själv efter en skilsmässa? Hur hitta till det liv man vill ha eller tror sig vilja ha efter många år tillsammans? Det är nog inte lätt men jag inbillar mig, fortfarande, att Zweigbergk beskriver den oro, rädsla, förvirring som nog många känner när de genomgår en skilsmässa. Och att komma till ro. Följande utspelar sig mellan Anna och Mats vid ett tillfälle i boken:

”Anna drar djupt efter andan i luren och det hon sedan säger betonar hon i varje stavelse.
”Jag ångrar inte dig.”
”Hur menar du då?”
”Jag vill inte att vi ska vara ihop igen, det är över. Men jag ångrar dig inte. Jag tycker det är bra att du blev en del av mitt liv, så här i efterhand. Vi fick världens finaste barn och lärde väl oss något av varandra.”

Så vackert mitt i all bedrövelse.

I våras läste jag Stiellis Jag älskar dig inte och jämfört med den nu utlästa boken tycker jag Zweigbergks bok är mer verklighetstrogen. Dock är utgångspunkterna relativt olika i dessa två böcker vilket är viktigt att ha med sig vid en jämförelse. Läs dem båda!

One thought on “Anna och Mats… – Helena von Sweigbergk

  1. Ping: Bokslut 2011 | Den var bra

Kommentarer inaktiverade.