Bladvändare

På baksidan till boken Kommer aldrig mer igen skriven av Hans Koppel går att läsa ”Sällan har begreppet bladvändare kommit mer till sin rätt.” Jag är böjd att hålla med till hundra procent! Boken är inte den bästa jag läst när det gäller genren thriller men något har den som gör att jag bara ville läsa och läsa och läsa.

Boken handlar om Ylva, en fru och mamma som plötsligt försvinner på hemväg från jobbet en eftermiddag. Mike, hennes man, misstänks men blir aldrig mer än förhörd. Åklagaren och polisen har inget att gå på. Tiden går och livet återgår till det normala för Mike och dottern. Vad de inte vet är att Ylva är i livet men det är bara två människor som vet om hennes existens. En thriller om händelser som utspelat sig för länge sedan men ändå inte är överspelade, i alla fall inte för alla visar det sig…

Det som gör att den hamnar i bladvändarfacket tror jag är att jag som läsare redan tidigt vet var Ylva befinner sig, till skillnad från de andra i boken. Jag önskar hela tiden att de skall förstå och då kan jag ju inte bara lägga boken ifrån mig. Ett bra grepp!

Boken är skriven av Hans Koppel, pseudonym för Petter Lidbeck, känd som barnboksförfattare. Hans Koppel har även skrivit böckerna Vi i villa, Medicinen samt Kungens födelsedag. Dessa böcker har inget med thrillergenren att göra, de är mer vardagliga till sin karaktär och handlar om människor som vill vara mer än de är. Rekommenderas varmt!

One thought on “Bladvändare

  1. Ping: Bokslut 2011 | Den var bra

Kommentera

